Trei decenii de angajament față de societatea românească
Grupul Bosch este unul dintre pionierii și liderii globali în furnizarea de tehnologie și servicii, iar legăturile companiei cu România durează de mai bine de 100 de ani. În 2024, aniversează 30 de ani de prezență în continuă creștere pe piața românească, Bosch fiind una dintre primele companii importante la nivel mondial care a sesizat potențialul enorm al României și a investit în el.
De-a lungul acestor ani, Bosch s-a dezvoltat în același timp cu societatea românească. De la primul sediu Bosch deschis în București, în 1994, compania s-a dezvoltat, deschizând unități de producție și centre de cercetare de ultimă generație, iar la nivelul societății impactul Bosch se vede în sistemul educational, în rândul comunităților locale, al cauzelor umanitare sprijinite și, nu în ultimul rând, în mentalitatea celor aproximativ 10 mii de angajați pe care îi are la nivel național și cărora le inspiră valorile tradiționale setate de Robert Bosch.
Bosch a luat contact cu România încă din 1906, atunci când a fost deschisă prima reprezentanță a companiei în București, prin firma Leonida & Co. Prezența companiei în țară a fost constantă în perioada interbelică, dar și după cel de-Al Doilea Război Mondial. Bosch a fost un partener important al industriei românești înainte de 1989, susținând cu tehnologie modernă mai ales sectorul echipamentelor agricole. Însă povestea Bosch în România a început cu adevărat în anul 1994.
„Povestea Bosch în România este una uimitoare. Eu sunt unul dintre cei mai vechi oameni ai echipei din România și sunt mândru că pot spune acum, 30 de ani mai târziu, că am crescut odată cu această companie și că am văzut din interior modul în care Bosch s-a extins. A fost și este un proces natural, România fiind una dintre piețele importante pentru Bosch, iar oportunitățile pe care le avem în țară sunt în continuare importante. Nu întâmplător Bosch este unul dintre marii angajatori din economia românească, resursa umană fiind cea mai importantă pentru noi. Ne prețuim colegii, ne dorim ca ei să fie cei mai buni și să se dezvolte pe tot parcursul carierei lor. Am implementat și consolidat programe importante de dezvoltare profesională și pot spune că fiecare membru al echipei noastre are oportunitatea de a ajunge acolo unde își dorește. Bosch a crescut odată cu societatea din România, iar România s-a dezvoltat și cu ajutorul Bosch. Din poziția pe care o ocup nu cred că pot fi mai mândru de realizările pe care echipa noastră le-a avut în ultimele trei decenii. Faptul că suntem un partener cunoscut și recunoscut al României în drumul ei spre dezvoltare mă face extraordinar de mândru, iar după 30 de ani pot spune hotărât că Bosch a reușit!” - Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch S.R.L. și reprezentant al Grupului Bosch în România
Povestea Bosch în România - Bazele succesului
1994 este un punct de cotitură în istoria Bosch din România, fiind momentul înființării subsidiarei Robert Bosch România, cu sediul în București. Această primă etapă reprezintă fundația pe care s-a construit ulterior o prezență consolidată a companiei pe piața locală, deschizând calea spre o creșterea spectaculoasă din anii următori. La numai doi ani după inființarea primei filiale, Bosch devine una dintre primele companii multinaționale capabilă să satisfacă integral nevoile clienților prin intermediul produselor din depozitul propriu. Întreg procesul de dezvoltare a devenit și mai vizibil în 1999, atunci când compania a înființat în România reprezentanța Bosch Rexroth și divizia de electrocasnice, BSH Electrocasnice, răspunzând, astfel, nevoilor pieței. Sunt semnele dezvoltării societății românești, la care Bosch a răspuns pozitiv.
Consolidarea și diversificarea
Anii 2000 pot fi considerați unii de consolidare a fundației pe care s-a lucrat în deceniul precedent. Pe măsură ce nivelul implicării Bosch în România a crescut, rezultatele au devenit tot mai vizibile. În 2007 a avut loc mutarea sediului central din București într-o clădire nouă și modernă și tot atunci a fost inaugurată și prima unitate de producție Bosch din România, fabrica Bosch Rexroth din Blaj, dedicată producției de componente de tehnică liniară. De asemenea, 2007 este anul în care au demarat și activitățile din Timișoara, acolo Bosch operează în două sectoare, anume servicii de business și soluții de externalizare a proceselor de afaceri. Compania are în acest moment o prezență extinsă pe teritoriul României și este activă în mai multe sectoare.
Dezvoltare strategică
Unul dintre cele mai importante momente pentru Bosch în România este anul 2013. Cu un an înainte fabrica din Blaj a fost extinsă prin adăugarea unei noi unități și diversificarea ariei de produse, iar în 2013 Bosch inaugurează o nouă fabrică în județul Cluj, în localitatea Jucu, dar și un Centru de Inginerie chiar în Cluj-Napoca. A fost un moment determinant pentru dezvoltarea Bosch pe piața din România, compania devenind o referință pentru industrie și economie. Bosch a integrat România în rețeaua sa globală atât la nivelul producției, prin unități echipate modern și produse de ultimă generație exportate în toată lumea, cât și prin dezvoltarea segmentului de Cercetare și Dezvoltare, unul care de-a lungul anilor a fost văduvit în mod traditional de finanțare și atenție. Pentru Bosch potențialul enorm al României din acest domeniu a fost tot timpul în prim plan, iar la momentul potrivit a apărut și oportunitatea de a dezvolta acest segment.
Din 2013, dezvoltarea activităților Bosch în România capătă și mai multă tracțiune. Unitățile de producție se dezvoltă atât ca număr de specialiști, cât și ca portofoliu de produse din industria auto, iar Centrul de Inginerie se extinde în București și, în curând, la Sibiu. Este dezvoltat Centrul de Training Bosch, din Cluj, și tot acolo începe construcția a două clădiri moderne, investiție considerabilă finalizată în 2024, de care vor beneficia specialiștii Centrului de Inginerie.