Reconstrucţia 1946-1959
La sfârşitul celui de-al doilea război mondial, Bosch a pierdut locaţiile sale internaţionale pentru a doua oară. O mare parte din fabrici erau în ruine. Următoarele două decenii au fost dedicate reconstrucției, dar și dezvoltării de noi domenii de activitate.
Cu roabe şi lopeţi - reconstrucţia la Bosch
În 1945, peste 50 de procente din unităţile de producţie Bosch din Germania erau distruse de bombele Aliaţilor. Rolul său cheie ca furnizor de vehicule militare în timpul războiului a transformat Bosch într-o ţintă strategică. Acum, compania trebuia să înceapă curăţenia, să construiască şi să genereze muncă pentru angajaţi.
Bujii şi tigăi - supravieţuind perioadei de după război
Pentru a putea primi din nou angajaţii şi a le plăti salariile, Bosch a relansat afacerea prin fabricarea unor produse precum oale de gătit din căşti de oţel, cărucioare şi umbrele, în ruinele fabricilor. Angajaţii puteau fie să folosească ei înşişi aceste produse, fie să le schimbe cu alte produse esenţiale. Primele produse mai complexe au fost bujiile pentru vehiculele militare ale Aliaţilor.
Executorul testamentului lui Robert Bosch şi preşedintele Consiliului de administraţie
Robert Bosch a murit în 1942. După 1945, executorii testamentari au reconstruit compania în conformitate cu dorinţele şi testamentul său. Scopul a fost să genereze profit, dar şi să aloce o parte din profit pentru cauze caritabile. Hans Walz a condus compania ca succesor al fondatorului până în 1963.
Proceduri antitrust - teama de a pierde totul
Aspiraţiile naţional-socialiştilor către o putere globală puteau fi realizate numai cu ajutorul unor companii puternice. Acesta este motivul pentru care Aliaţii au căutat să descompună marile companii germane, inclusiv Bosch. Cu toate acestea, compania a crescut organic, ceea ce însemna că părţile individuale nu erau viabile pe cont propriu. În cele din urmă, compania Bosch a rămas aproape intactă, deşi a trebuit să-şi dezvăluie brevetele tuturor concurenților săi.
"Produs în întreaga lume" - noi drumuri către o companie internaţională
Înainte ca Hitler să ajungă la putere, mai mult de 50 de procente din vânzările Bosch proveneau din afacerea internaţională. Dar după 1945 a ajuns aproape la zero, iar bunurile internaţionale ale companiei au fost expropriate. Graţie bunelor relaţii cu parteneri vechi şi din cauza pieţelor cu creştere rapidă din ţări precum Brazilia şi India, construcţia unei reţele globale s-a lansat treptat. În acelaşi timp, a fost nevoie să se ajungă în anul 1960 pentru ca vânzările internaţionale să depăşească 20 procente la Bosch.
Eleganţă în perfecţiune - tehnologia pentru consumatori
La începutul anilor 1950, Bosch a introdus pe piaţă produse care reflectau miracolul economic german şi european şi care satisfăceau nevoile consumatorilor pe măsură ce încheiau vremurile grele. Exemplele includ electrocasnice şi scule de putere pentru meşteri amatori. Produse emblematice, cum ar fi radiourile auto se vindeau cu milioanele.
Electrocasnice Bosch
O "nouă eră" începe în bucătărie
Aparatul de gătit Bosch a fost numit în două feluri la lansare. Numele acestui model a fost "Neuzeit" ("Timpuri moderne") şi a fost promovat ca fiind "ajutorul femeii de la ţară". Clienţilor din mediul urban li se promitea o nouă eră de tehnologie avangardistă care urma să simplifice sarcinile în casă.
Punctul forte pentru gospodăriile din mediul rural era dat de uşurinţa cu care această maşină putea să prelucreze volume mari de hrană. Acest lucru se datora parţial numărului mare de familii cu mulţi copii, dar şi nevoii de a prepara rapid fructele şi legumele. Acestea puteau fi astfel conservate pentru mai târziu, de exemplu, prin congelarea unor porţii sau transformarea lor în gemuri şi conserve.
"Neuzeit" a fost un dispozitiv multifuncţional care putea să taie, să frământe aluat, să răzuiască, să preseze sau chiar să cureţe cartofi.
Fotografie: Scenarii de vânzări pentru aparatul de gătit, în magazinul din Stuttgart (1962)
Reafirmarea vechilor favoriţi - injecţia de benzină la automobile
Tehnologia folosită la multe dintre produsele Bosch data încă din perioada dinainte de război. Dar era nevoie de inovaţii pentru a deveni şi rămâne competitiv. Injecţia de benzină, pe care Bosch a dezvoltat-o pentru motoare de avion, a reprezentat o inovaţie pentru automobile la începutul anilor 1950, chiar dacă a fost nevoie de zeci de ani până a fost adoptată ca standard.
Bosch Combi
Scula electrică pentru acasă
Nebunia bricolajului a devenit o afacere de succes pentru Bosch. Lansată în 1952, scula electrică "Bosch Combi" putea fi folosită în mai multe feluri, în funcţie de accesoriul ataşat: ca burghiu, şurubelniţă, polizor şi chiar ca foarfecă de tuns gardul. Această ofertă a dat naştere unui segment de afaceri complet nou în Europa, care era încă dominat de cumpărătorii bărbaţi, bricolajul, care se desfăşura în special în pivniţe şi garaje.
Kitul complet cu accesoriile standard a fost vândut într-o trusă sau într-o ladă din lemn ce putea fi montată pe perete. Astfel, Bosch a dezvoltat o a doua linie de scule de putere pentru a completa seria de scule profesionale pentru şantiere de construcţii, inclusiv rotopercutoare.
Fotografie: Un "Bosch Combi" de montat acasă - cu trusa sa practică (1952)
Electronicele - o direcţie de afaceri cu consecinţe
Bosch a început să dezvolte componente electronice la mijlocul anilor 1950. Prima dintre acestea a fost "variode" pe care Bosch a început să o producă în 1958. Au urmat tranzistorii, iar din 1970 circuitele integrate. Criticate de sceptici, dar dezvoltate cu entuziasm de cei care le-au propus, acestea au dat startul produselor în domeniul electronicii, care reprezintă astăzi una dintre activităţile principale ale companiei Bosch..