Salt la conținutul principal
Bosch în România
Istoria companiei

Reconstrucţia 1946-1959

Turnul grav avariat al primei fabrici Bosch din Stuttgart (1945)

La sfârşitul celui de-al doilea război mondial, Bosch a pierdut locaţiile sale internaţionale pentru a doua oară. O mare parte din fabrici erau în ruine. Următoarele două decenii au fost dedicate reconstrucției, dar și dezvoltării de noi domenii de activitate.

Desen al unui constructor lucrând la o clădire.

Cu roabe şi lopeţi - reconstrucţia la Bosch

În 1945, peste 50 de procente din unităţile de producţie Bosch din Germania erau distruse de bombele Aliaţilor. Rolul său cheie ca furnizor de vehicule militare în timpul războiului a transformat Bosch într-o ţintă strategică. Acum, compania trebuia să înceapă curăţenia, să construiască şi să genereze muncă pentru angajaţi.

O parte din distrugeri erau încă vizibile la mult timp după terminarea războiului. Turnul primei fabrici Bosch din Stuttgart, grav avariat (1945)
O parte din distrugeri erau încă vizibile la mult timp după terminarea războiului. Turnul primei fabrici Bosch din Stuttgart, grav avariat (1945)
La un an de la terminarea războiului, semnele construirii erau clar vizibile la cele mai multe dintre fabricile distruse din Stuttgart. (1946)
La un an de la terminarea războiului, semnele construirii erau clar vizibile la cele mai multe dintre fabricile distruse din Stuttgart. (1946)
Controlul calităţii bujiilor în uzina Bamberg (1950). Produsul tradiţional fabricat de Bosch pentru prima dată în 1902, a fost unul dintre factorii care au contribuit la redresarea economică după 1945.
Controlul calităţii bujiilor în uzina Bamberg (1950). Produsul tradiţional fabricat de Bosch pentru prima dată în 1902, a fost unul dintre factorii care au contribuit la redresarea economică după 1945.
Bosch sărbătoreşte pompa de injecţie diesel cu numărul un milion, în foaierul uzinei Feuerbach (1950). Tot aici, acest produs de succes a intrat în producţie pentru prima dată în 1927.
Bosch sărbătoreşte pompa de injecţie diesel cu numărul un milion, în foaierul uzinei Feuerbach (1950). Tot aici, acest produs de succes a intrat în producţie pentru prima dată în 1927.
/

Bujii şi tigăi - supravieţuind perioadei de după război

Pentru a putea primi din nou angajaţii şi a le plăti salariile, Bosch a relansat afacerea prin fabricarea unor produse precum oale de gătit din căşti de oţel, cărucioare şi umbrele, în ruinele fabricilor. Angajaţii puteau fie să folosească ei înşişi aceste produse, fie să le schimbe cu alte produse esenţiale. Primele produse mai complexe au fost bujiile pentru vehiculele militare ale Aliaţilor.

Semnalizatoarele care au intrat în producţie în 1949 au fost o noutate completă. Acestea au înlocuit indicatoarele de direcţie de pe autovehicule, pe care Bosch le-a produs încă din 1927. (1950)
Semnalizatoarele care au intrat în producţie în 1949 au fost o noutate completă. Acestea au înlocuit indicatoarele de direcţie de pe autovehicule, pe care Bosch le-a produs încă din 1927. (1950)
După terminarea războiului, Bosch s-a reorientat spre vechile sale puncte forte, cercetare şi dezvoltare, dar şi produsele inovatoare pe care acestea le creează. Cercetătorii Bosch au început să dezvolte un microscop electronic, în 1948, pentru propriile nevoi de cercetare. (1950)
După terminarea războiului, Bosch s-a reorientat spre vechile sale puncte forte, cercetare şi dezvoltare, dar şi produsele inovatoare pe care acestea le creează. Cercetătorii Bosch au început să dezvolte un microscop electronic, în 1948, pentru propriile nevoi de cercetare. (1950)
Calitatea a fost întotdeauna un criteriu de bază la Bosch. Verificarea aleatorie, aşa cum se întâmpla în cazul producţiei de claxoane, a devenit din acest motiv obligatorie. (1950)
Calitatea a fost întotdeauna un criteriu de bază la Bosch. Verificarea aleatorie, aşa cum se întâmpla în cazul producţiei de claxoane, a devenit din acest motiv obligatorie. (1950)
/

Executorul testamentului lui Robert Bosch şi preşedintele Consiliului de administraţie

Robert Bosch a murit în 1942. După 1945, executorii testamentari au reconstruit compania în conformitate cu dorinţele şi testamentul său. Scopul a fost să genereze profit, dar şi să aloce o parte din profit pentru cauze caritabile. Hans Walz a condus compania ca succesor al fondatorului până în 1963.

În testamentul pe care l-a scris cu patru ani înainte de a muri în 1942, Robert Bosch a cerut o dezvoltare "puternică" a companiei. El nu a stabilit o anumită direcţie, dar a trasat câteva linii generale pentru a-şi ajuta exceutorii să conducă compania. (1954)
În testamentul pe care l-a scris cu patru ani înainte de a muri în 1942, Robert Bosch a cerut o dezvoltare "puternică" a companiei. El nu a stabilit o anumită direcţie, dar a trasat câteva linii generale pentru a-şi ajuta exceutorii să conducă compania. (1954)
Hans Walz i-a urmat lui Robert Bosch la conducerea companiei (1953).
Hans Walz i-a urmat lui Robert Bosch la conducerea companiei (1953).
/

Proceduri antitrust - teama de a pierde totul

Aspiraţiile naţional-socialiştilor către o putere globală puteau fi realizate numai cu ajutorul unor companii puternice. Acesta este motivul pentru care Aliaţii au căutat să descompună marile companii germane, inclusiv Bosch. Cu toate acestea, compania a crescut organic, ceea ce însemna că părţile individuale nu erau viabile pe cont propriu. În cele din urmă, compania Bosch a rămas aproape intactă, deşi a trebuit să-şi dezvăluie brevetele tuturor concurenților săi.

Bosch s-a orientat spre cursele auto pentru a ajuta la reconstrucţia afacerii în perioada anilor 1950. Primele "service-uri de curse" au fost înfiinţate pentru lucrări de întreţinere şi montare piese de schimb, în 1937. Utilizarea cu succes a tehnologiei Bosch în cele mai dure condiţii, a fost o reclamă bună pentru fiabilitatea sa.
Bosch s-a orientat spre cursele auto pentru a ajuta la reconstrucţia afacerii în perioada anilor 1950. Primele "service-uri de curse" au fost înfiinţate pentru lucrări de întreţinere şi montare piese de schimb, în 1937. Utilizarea cu succes a tehnologiei Bosch în cele mai dure condiţii, a fost o reclamă bună pentru fiabilitatea sa.
Sediul central Bosch din Stuttgart Breitscheidstrasse era luminat în fiecare noapte (1951). Aici este locul în care managerii Bosch şi reprezentanţii Aliaţilor s-au luptat pentru viitorul companiei în procedurile antitrust.
Sediul central Bosch din Stuttgart Breitscheidstrasse era luminat în fiecare noapte (1951). Aici este locul în care managerii Bosch şi reprezentanţii Aliaţilor s-au luptat pentru viitorul companiei în procedurile antitrust.
/
Desenul unui glob stilizat cu puncte de interes ale capitalelor faimoase din întreaga lume.

"Produs în întreaga lume" - noi drumuri către o companie internaţională

Înainte ca Hitler să ajungă la putere, mai mult de 50 de procente din vânzările Bosch proveneau din afacerea internaţională. Dar după 1945 a ajuns aproape la zero, iar bunurile internaţionale ale companiei au fost expropriate. Graţie bunelor relaţii cu parteneri vechi şi din cauza pieţelor cu creştere rapidă din ţări precum Brazilia şi India, construcţia unei reţele globale s-a lansat treptat. În acelaşi timp, a fost nevoie să se ajungă în anul 1960 pentru ca vânzările internaţionale să depăşească 20 procente la Bosch.

În anii 1950, producţia se făcea încă în mare parte în Germania. Era nevoie de logistică complexă de transport pentru a putea exporta în întreaga lume. Acest sistem de transport al pachetelor reprezenta tehnologia de vârf a momentului. (1951)
În anii 1950, producţia se făcea încă în mare parte în Germania. Era nevoie de logistică complexă de transport pentru a putea exporta în întreaga lume. Acest sistem de transport al pachetelor reprezenta tehnologia de vârf a momentului. (1951)
În 1950, Bosch a început să deschidă unităţi de producţie în întreaga lume. Centrul Bosch din Clayton, lângă Melbourne, a furnizat pentru industria auto din Australia componente electrice precum: sisteme de aprindere, sisteme de ştergătoare de parbriz, claxoane, generatoare, demaroare şi sisteme de iluminare. (1960)
În 1950, Bosch a început să deschidă unităţi de producţie în întreaga lume. Centrul Bosch din Clayton, lângă Melbourne, a furnizat pentru industria auto din Australia componente electrice precum: sisteme de aprindere, sisteme de ştergătoare de parbriz, claxoane, generatoare, demaroare şi sisteme de iluminare. (1960)
Vehiculul de test Bosch, aflat în curtea parcului auto din Stuttgart, este echipat cu numeroase faruri şi claxoane utilizate în întreaga lume. Acesta a fost folosit pentru efectuarea de teste în trafic. (1954)
Vehiculul de test Bosch, aflat în curtea parcului auto din Stuttgart, este echipat cu numeroase faruri şi claxoane utilizate în întreaga lume. Acesta a fost folosit pentru efectuarea de teste în trafic. (1954)
/

Eleganţă în perfecţiune - tehnologia pentru consumatori

La începutul anilor 1950, Bosch a introdus pe piaţă produse care reflectau miracolul economic german şi european şi care satisfăceau nevoile consumatorilor pe măsură ce încheiau vremurile grele. Exemplele includ electrocasnice şi scule de putere pentru meşteri amatori. Produse emblematice, cum ar fi radiourile auto se vindeau cu milioanele.

Printre produsele lansate în anii 1950 se numărau maşinile de spălat. În imagine, coperta unei broşuri de reclamă din 1958.
Printre produsele lansate în anii 1950 se numărau maşinile de spălat. În imagine, coperta unei broşuri de reclamă din 1958.
Bosch a lansat primul său frigider încă din 1933, dar acestea au devenit cu adevărat accesibile atunci când producţia de masă rapidă şi ieftină a putut începe după război. (1958)
Bosch a lansat primul său frigider încă din 1933, dar acestea au devenit cu adevărat accesibile atunci când producţia de masă rapidă şi ieftină a putut începe după război. (1958)
/

Electrocasnice Bosch

Scenarii de vânzare pentru aparatul de gătit, în magazinul din Stuttgart (1962)

O "nouă eră" începe în bucătărie

Aparatul de gătit Bosch a fost numit în două feluri la lansare. Numele acestui model a fost "Neuzeit" ("Timpuri moderne") şi a fost promovat ca fiind "ajutorul femeii de la ţară". Clienţilor din mediul urban li se promitea o nouă eră de tehnologie avangardistă care urma să simplifice sarcinile în casă.

Punctul forte pentru gospodăriile din mediul rural era dat de uşurinţa cu care această maşină putea să prelucreze volume mari de hrană. Acest lucru se datora parţial numărului mare de familii cu mulţi copii, dar şi nevoii de a prepara rapid fructele şi legumele. Acestea puteau fi astfel conservate pentru mai târziu, de exemplu, prin congelarea unor porţii sau transformarea lor în gemuri şi conserve.

"Neuzeit" a fost un dispozitiv multifuncţional care putea să taie, să frământe aluat, să răzuiască, să preseze sau chiar să cureţe cartofi.

Fotografie: Scenarii de vânzări pentru aparatul de gătit, în magazinul din Stuttgart (1962)

Reafirmarea vechilor favoriţi - injecţia de benzină la automobile

Gutbrod Superior a fost primul autoturism dotat cu sistem de injecţie de benzină de la Bosch. Acesta a redus consumul cu până la 20 de procente, în comparaţie cu carburatoarele, şi a îmbunătăţit performanţa. (1952)
Gutbrod Superior a fost primul autoturism dotat cu sistem de injecţie de benzină de la Bosch. Acesta a redus consumul cu până la 20 de procente, în comparaţie cu carburatoarele, şi a îmbunătăţit performanţa. (1952)

Tehnologia folosită la multe dintre produsele Bosch data încă din perioada dinainte de război. Dar era nevoie de inovaţii pentru a deveni şi rămâne competitiv. Injecţia de benzină, pe care Bosch a dezvoltat-o pentru motoare de avion, a reprezentat o inovaţie pentru automobile la începutul anilor 1950, chiar dacă a fost nevoie de zeci de ani până a fost adoptată ca standard.

Bosch Combi

Un "Bosch Combi" pentru amatori - cu trusa sa practică (1952)

Scula electrică pentru acasă

Nebunia bricolajului a devenit o afacere de succes pentru Bosch. Lansată în 1952, scula electrică "Bosch Combi" putea fi folosită în mai multe feluri, în funcţie de accesoriul ataşat: ca burghiu, şurubelniţă, polizor şi chiar ca foarfecă de tuns gardul. Această ofertă a dat naştere unui segment de afaceri complet nou în Europa, care era încă dominat de cumpărătorii bărbaţi, bricolajul, care se desfăşura în special în pivniţe şi garaje.

Kitul complet cu accesoriile standard a fost vândut într-o trusă sau într-o ladă din lemn ce putea fi montată pe perete. Astfel, Bosch a dezvoltat o a doua linie de scule de putere pentru a completa seria de scule profesionale pentru şantiere de construcţii, inclusiv rotopercutoare.

Fotografie: Un "Bosch Combi" de montat acasă - cu trusa sa practică (1952)

Electronicele - o direcţie de afaceri cu consecinţe

Bosch a început să dezvolte componente electronice la mijlocul anilor 1950. Prima dintre acestea a fost "variode" pe care Bosch a început să o producă în 1958. Au urmat tranzistorii, iar din 1970 circuitele integrate. Criticate de sceptici, dar dezvoltate cu entuziasm de cei care le-au propus, acestea au dat startul produselor în domeniul electronicii, care reprezintă astăzi una dintre activităţile principale ale companiei Bosch..

O componentă mai puţin spectaculoasă - de aproape mărimea unei boabe de mazăre şi care nu poate fi distinsă în fotografia cu un regulator pentru generator. După ce a intrat în producţia de serie în 1958, acest semicondutor inovator a îmbunătăţit modul în care alternatorul încărca bateria, în special când era la relanti, în staţionarea în trafic.
O componentă mai puţin spectaculoasă - de aproape mărimea unei boabe de mazăre şi care nu poate fi distinsă în fotografia cu un regulator pentru generator. După ce a intrat în producţia de serie în 1958, acest semicondutor inovator a îmbunătăţit modul în care alternatorul încărca bateria, în special când era la relanti, în staţionarea în trafic.
Primele componentele electronice produse de Bosch foloseau iniţial germaniu, apoi siliciu. Această fotografie arată producţia unui cristal de germaniu. (1961)
Primele componentele electronice produse de Bosch foloseau iniţial germaniu, apoi siliciu. Această fotografie arată producţia unui cristal de germaniu. (1961)
/