Podcast | Leadership la feminin. Cum reușești să coordonezi eficient echipe de pe trei continente
Leadership-ul este un subiect amplu, care merită discutat. Iar când vorbim despre leadership la feminin, despre modul în care a evoluat de-a lungul ultimilor ani prezența femeilor în acest domeniu vast, cum este influențat stilul de leadership de diferențele culturale, care sunt provocările actuale, ce principii poți aplica, lucrurile devin mai mult decât interesante. Bosch România și Mind Architect, unul dintre cele mai urmărite podcasturi de dezvoltare din România, te invită să afli o parte din povestea Erikăi Varga, coordonatorul departamentului responsabil pentru planificarea vânzărilor și gestiunea suportului comercial din cadrul diviziei Bosch Mobilitate, pe plan global.
Suntem într-o perioadă în care se vorbește frecvent despre leadership și despre importanța aplicării unor principii care pot influența performanța unei echipe sau capacitatea de adaptare la schimbare și transformare. Erika ne împărtășește punctul ei de vedere, profesionist cu peste 12 ani de experiență în leadership, care în prezent construiește echipe în Asia, Europa și America de Nord.
Într-un dialog cu Luciana de la Mind Architect, Erika ne împărtășește informații valoroase despre gestionarea diferențelor culturale din cadrul echipei sau modul în care construirea relațiilor interumane contribuie la dezvoltarea unei echipe de succes, precum și ce aport are siguranța psihologică în gestionarea crizelor. Te invităm să urmărești podcastul pentru a afla dacă și cum leadershipul feminin poate transforma atât echipele cât și organizațiile, cum el poate fi aplicat în contexte variate, de la echipe globale și situații profesionale imprevizibile, până la adaptarea în fața provocărilor zilnice.
Cum influențează contextul cultural experiența de leadership?
În cadrul Bosch, Erika Varga gestionează echipe multinaționale, iar provocările unui asemenea mediu divers țin de multe ori și de diferențele culturale dintre regiuni. Vom afla de la ea că, de multe ori, poți discuta despre extreme, despre echipe care sunt atât de diferite între ele încât e nevoie de un efort conștient și consistent pentru a face totul să funcționeze optim. Spre exemplu, pe continentul asiatic oamenii pun mare preț pe relațiile interpesonale, pe încredere și respect reciproc, pe când în Statele Unite echipele orientarea către rezultate e prioritară. Europa, în general, și România, în special, sunt undeva la mijloc între aceste extreme, ceea ce face probabil mai facilă această colaborare interculturală.
”Ne vine destul de ușor să ne acomodăm și să ne adaptăm la diferitele stiluri. Atât colegii mei, cât și eu, urmărim să găsim un echilibru și să conștientizăm aceste diferențe culturale astfel încât să avem o colaborare de succes. Ne dorim o colaborare armonioasă în acest triunghi al continentelor, iar pentru a ajunge în acest punct trebuie să conștientizezi în primul rând diferențele culturale. Există deschidere din partea colegilor și, practic, asta stă la baza clădirii încrederii ulterior.”
Emoțiile sunt cele care vor defini viitorul industriei auto
Viitorul industriei, inclusiv al celei auto, este strâns legat și de emoții, chiar dacă poate nu pare. Traversăm o perioadă de dezvoltare tehnologică fără precedent, sunt nenumărate dispozitive de ultimă generație instalate în diferitele tipuri de autoturisme, dar, în cele din urmă, ceea ce contează este emoția pe care aceste tehnologii o generează și senzația pe care utilizatorul îl are atunci când folosește un produs. Emoțiile sunt cele care ne ghidează acțiunile, de multe ori fără să ne dăm seama de acest lucru, și așa cum spune Erika, este nevoie de un plus de empatie și de gestionarea relațiilor interumane în fiecare industrie, mai ales în calitate de lider.
Empatia este, de asemenea, foarte importantă, iar Erika a moștenit din familie această abilitate. A reușit astfel să mute focusul întâlnirilor importante, dar nu numai, de la unul pur tranzacțional la unul mai profund, care vizează mai multe aspecte și care astfel naște natural soluții inovative și sudează relații.
Liderul ca un dirijor
Cum fac liderii să susțină relații optime la locul de muncă și să încurajeze inovația? Viziunea asupra leaderhispului este esențială. Pentru Erika, liderul este ca un dirijor, o piesă importantă al unui puzzle, dar nu puzzle-ul în sine. Principiile sale fundamentale se bazează în primul rând pe importanța creării unei viziuni comune, similar cu modul în care un dirijor îmbină instrumentele pentru a genera o armonie. Este vital ca echipa să aibă un scop comun și să meargă în aceeași direcție.
De asemenea, un lider eficient intervine doar atunci când este necesar, lăsând echipa să își desfășoare activitatea în mod liber. Această capacitate de a delega și de a permite membrilor echipei să exceleze în domeniile lor este esențială pentru succesul colectiv. Pasiunea și dăruirea sunt ingrediente fundamentale ale leadershipului și singurele capabile să creeze un mediu de lucru prietenos, efervescent și armonios. În cele din urmă, este esențial ca un lider să recunoască faptul că rezultatele sunt ale echipei, nu doar ale lui. Aceasta implică o capacitate de a împărți succesul cu toți membrii echipei, fiind conștient că fiecare contribuție este importantă în atingerea obiectivului.
Ce faci ca lider când nu ai predictibilitate?
Și totuși, oricât de capabil ai fi să dirijezi, într-un mediu de afaceri volatil leadershipul este despre situații neprevăzute. Pentru Erika aceste situații trebuie confruntate cu autenticitate și transparență, cu recunoașterea realității că nu totul este sub control, dar și cu suport, îndrumare și empatie. Pregătirea este însă esențială în această abordare, iar prin pregătire se înțelege cultivarea unei mentalități flexibile, prin care echipa să rămână deschisă la schimbare și să accepte că incertitudinea face parte din proces.
”Nu avem mereu răspunsurile la toate întrebările colegilor și e important să învățăm să trăim cu acest lucru. Iar pe ei nu poți decât să-i încurajezi să fie receptivi și flexibili”.
Cum pregătim colegele noastre să preia poziții de leadership?
Cultura organizațională din cadrul Bosch este una a incluziunii și diversității. De asemenea, Bosch pune un mare accent pe resursa internă, oferindu-le membrilor echipei multiple oportunități de dezvoltare profesională de-a lungul carierei, programe atent concepute pentru ca fiecare să le poată accesa. Un lider are nevoie de un mediu propice pentru a crește, iar la Bosch oferă expunere, posibilitatea de a-și dezvoltarea competențele și încrederea în sine, totul sub umbrela unor mentori recunoscuți în domeniile lor de activitate.
Află mai multe despre Erika Varga, ce înseamnă leadership la feminin și cum te poți dezvolta într-o organizație care sprijină cu resurse importante creșterea angajaților din acest episod al podcastuluirealizat în colaborare cu Mind Architect
Despre Erika Varga
Erika Varga este în cadrul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj din 2019, și conduce echipele responsabile pentru planificarea vânzărilor și gestiunea suportului comercial din cadrul diviziei Bosch Mobilitate, pe plan global. Cu o experiență de peste 12 ani în leadership, a dezvoltat echipe diverse - atât din punctul de vedere al ariilor de activitate, cât și cultural. Echipele ei actuale se împart pe trei continente - Europa, Asia și America de Nord - iar rolul ei ca lider este să asigure o colaborare eficientă între aceste regiuni și atingerea rezultatelor dorite.
Este pasionată de creșterea și dezvoltarea talentelor și, în același timp, de găsirea unui echilibru între diferitele roluri pe care le îndeplinește - atât profesional cât și personal, fiind nu doar lider, ci și mamă și soție în același timp.
Mind Architect, cel mai ascultat podcast din România
Mind Architect este un ecosistem de învățare, cunoaștere de sine și dezvoltare personală și profesională fundamentat în neuroștiință și psihologie aplicate în viața de zi cu zi. Toate conversațiile create de Mind Architect se concentrează în jurul unor tematici printre care se numără Cunoaștere de sine, Carieră și Viață Profesională, Relații, Productivitate și Obiceiuri sau Fericire și Stare de Bine. Acestea au menirea de a îi ghida pe ascultători printr-un proces de descoperire care să le permită o mai bună gestionare a situațiilor din viața de zi cu zi și trăirea unor vieți mai împlinite.